Presentations

Paper Presentations

2020

Collentine, J., Collentine, K. & Goulart, L. “Developing a Linguistic Complexity Model for Portuguese as Foreign Language”. The American Association of Teachers of Spanish and Portuguese, San Juan, PR, July 9 – 12th. (Cancelled due to COVID-19)

Goulart, L. & Matte, M.  “Formulaicidade em Livros Didáticos de Português como Língua Adicional”. III Simpósio Sobre o Ensino de Português como Língua Adicional. Coimbra, Portugal, June 24 – 26th. (Cancelled due to COVID-19)

Goulart, L.   “Investigating register variation in English as a Second Language Writing: A key-feature analysis”. Inter-Varietal Applied Corpus Studies, Limerick, Ireland, June 25 – 26th. (Cancelled due to COVID-19)

Goulart, L., “Analyzing the use of lexico-grammatical complexity features in L2 writing across registers”. American Association of Applied Linguistics, Denver, CO, March 28 – 31st.

Goulart, L.“Exploring Academic Portuguese using Lexical Bundles”. 9th Annual Hispanic and Lusophone Linguistics Conference, Phoenix, AZ, March 20 – 21st. (Cancelled due to COVID-19)

Goulart, L.“Identifying Key-features of Essays and Explanations in English as a Second Language Writing”. SLAT Roundtable, Tucson, AZ, February 8th.

2019

Goulart, L.“Understanding L2 university writing: a lexico-grammatical analysis across registers”. Symposium in Second Language Writing, Tempe, AZ, November 13 – 16th.

Goulart, L.“What’s in a graded reader? Analyzing grammatical complexity in GRs”. AZTESOL, November 2nd 

Goulart, L.“The use of collocations across proficiency levels”. GSAAL Conference, Flagstaff, AZ, April 13th.

2018

Goulart, L.“A comparison of the AVL and the AWL coverage in an English Language Learners Corpus”. Arizona Corpus Linguistics Conference, Flagstaff, AZ, October 27th.

Goulart, L.“Trocando saberes em duas línguas”. Semana Acadêmica da Letras UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 4 – 8 June.

2017

Vial, A., Goulart, L., & Matte, M. “Experimentar para aprender a ensinar: formação de professores de inglês acadêmico no programa idiomas sem fronteiras”. VI ENALLI – Encontro Nacional de Língua e Literatura. FEEVALE, Novo Hamburgo, Brasil, 4 – 6 May. 

Goulart, L., & Matte, M. “O Ensino de Inglês como Língua Franca no ISF”. Semana Acadêmica da Letras UFRGS. UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 5 – 9 June.

2016

Bashir, M., D’Costa, A., Goulart, L., Khaled, U., Loutayf, M “Teaching practice round the world – organisation and effectiveness” 50th International Annual Teachers of English as a Foreign Language Conference. IATEFL, Birmingham, UK, 13 – 16 April.

Goulart, L.“Academic Vocabulary: an analysis of how Brazilian students write academic English.”. VIII Conference of the Association of Brazilian Students and Researchers in England. King’s College London, UK, 13 – 14 May.

Goulart, L.“Brazilian policies regarding the teaching of foreign language in schools.” International Education: Classroom Interactions. International Education: Classroom Interaction, University of York, UK, 20 June.

Goulart, L.“Developing EAP materials: a needs analysis of novice EAP teachers”. NILE@21 Transforming Teaching, NILE-ELT, 12 – 14 August.

Goulart, L.“Uma análise de como estudantes brasileiros utilizam vocabulário acadêmico na escrita de ensaios em inglês. IX Colóquio de Linguística: [Des]limiare da linguagem, PUCRS, Porto Alegre, Brazil, 4 – 6 October.

Goulart, L., & Vial, A. “A elaboração de materiais didático para o ensino de inglês para fins acadêmicos no programa Idiomas sem Fronteiras”. IX Seminário de Ensino de Línguas Estrangeiras, UPF, Passo Fundo, 19 – 21 October.

Goulart, L.“From teacher to mentor: a case study on the development of mentoring skills”. IX Seminário de Ensino de Línguas Estrangeiras, UPF, Passo Fundo, Brazil, 19 – 21 October.

Vial, A., & Goulart, L.“A experiência de desenvolver materiais didático para o ensino de inglês para fins acadêmicos pelos professores do Idiomas sem Fronteiras”. IV Congresso Latino-Americano de Professores de Línguas, UEL, Londrina, Brazil, 25 – 27 October.

Goulart, L. “A representação de um evento de fala em livros didáticos de língua inglesa do PNLD”. I Jornada de Reflexões sobre o Ensino de Línguas, UNIPAMPA, Bagé, Brazil, 29 – 30 September.

Goulart, L. “O papel do vocabulário acadêmico no ensino e pesquisa de língua inglesa para fins acadêmicos”. XV Fórum FAPA, Porto Alegre, Brazil, 19, 26 – November.

Goulart, L., & Matte, M. “Black Lives Matter: Promovendo a discussão na sala de aula de língua inglesa”. XV Fórum FAPA, Porto Alegre, Brazil, 19, 26 – November.

2015

Sarmento, S., & Goulart, L.“A seleção do livro didático do PNLD de Língua Estrangeira pelos professores”. XI Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada, UFMG, Campo Grande, Brazil, 14 – 17 July.

Goulart, L. “Literatura na aula de língua inglesa do Programa Idiomas sem Fronteiras”. XVI Encontro Estadual de Professores de Língua Inglesa, UNIVATES, Lajeado, Brazil, 28 – 29 August.

2014

Sarmento, S., & Goulart, L.“Os critérios utilizados pelos professores na seleção do livro didático de língua estrangeira do programa nacional do livro didático”.  V Congresso Latino-Americano de Formação de Professores de Língua, UFG, Goiânia, 21 – 23 October.

Lamberts, D., & Goulart, L.“The textbook in the English without Borders: Usage Observation”. I Encontro Nacional do Programa Idiomas sem Fronteiras, Ministry of Education, Brasília, 9 – 12 December.

2013

Goulart, L.“De Elizabeth Bennet a Elizabeth II: a leitura na sociedade inglesa representada através das obras Pride and Prejudice e The Uncommon Reader”. I Jornada de Literaturas de Língua Inglesa do Instituto de Letras, UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 2 – September.

Sarmento, S., & Goulart, L.“A reconfiguração do programa nacional do livro didático pelos atores sociais”. IV Congresso Latino-Americano de Formação de Professores de Língua, UnB, Brasília, 05 – 07 November.

Goulart, L., & Sarmento, S. “A reconfiguração do programa nacional do livro didático de língua inglesa”. X Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada, UFRJ, Rio de Janeiro, Brazil, 9 – 12 September.

2012

Goulart, L. “A Study in Scarlet by Sr. Arthur Conan Doyle and a Study in Pink, an Episode of Sherlock”. V Jornada do Imaginário, UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 27 – 28 June.

Sarmento, S., Goulart, L., & Vial, A.“O uso de corpora no ensino de Português para estrangeiros”. I Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional. UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 22 – 24 November.

Goulart, L., Vial, A., & Silva, J. “Preparando os alunos para as questões de inglês do ENEM”. XVIII APIRS Conference – English Teaching and Learning: New Literacies, New Horizons. UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 14 – 15 June.

Goulart, L. “A reconfiguração do programa nacional do livro didático pelos atores sociais”. XXIV Salão de Iniciação Científica. UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 01 – 05 October.

2011

Sarmento, S., & Goulart, L“Primeiros momentos do PNLD de Língua Estrangeira”. 17th Convention of the Association of English Teachers from Rio Grande do Sul. ULBRA, Canoas, Brazil, 14 – 16 July.

Sarmento, S., &  Goulart, L“O impacto do programa nacional do livro didático no cotidiano escolar da educação linguística”. I Seminário Internacional de Aquisição da Linguagem. PUCRS, Porto Alegre, Brazil, 16 – 18 November.

Goulart, L.“O impacto do programa nacional do livro didático no cotidiano escolar da educação linguística”. XXIII Salão de Iniciação Científica, UFRGS, Porto Alegre, Brazil, 03 – 07 October.

Goulart, L.“O programa nacional do livro didático de língua estrangeira e a escola”. X Fórum FAPA, Porto Alegre, Brazil, 20 – 26 November.

Sarmento, S., Goulart, L., & Scortegagna, B“Uso de um corpus de gêneros acadêmicos: análise e aplicações didáticas”. I Seminário Internacional de Aquisição da Linguagem. PUCRS, Porto Alegre, Brazil, 16 – 18 November.

Goulart, L. “O impacto do programa nacional do livro didático no cotidiano escolar da educação linguística: uma proposta de estudo etnográfico”. XV Salão de Iniciação Científica, FUC, Porto Alegre, Brazil, 23 – 27 May.

Sarmento, S., Goulart, L., & Scortegagna, B. “Corpus de gêneros acadêmicos de linguística e literatura: compilação, análise e aplicações didáticas”. X Encontro de Linguística de Corpus, UFMG, Belo Horizonte, Brazil, 11 – 12 November.

Poster Presentations

2020

Laporte, S., Larsson, T., & Goulart, L. “Testing the Principle of No Synonymy across levels of abstraction: A constructional account of subject extraposition”. 94th Annual Meeting of the Linguistic Society of America, New Orleans, Louisiana, 2-5, January.

2019

Goulart, L. & Matte, M. “A comparative analysis of formulaic sequences in BrAWE and BAWE”. American Association of Applied Linguistics, Atlanta, Georgia, 9 – 12, March.

2017

Goulart, L. “Compilation of a Brazilian Academic Written English Corpus”. XIV Encontro de Lingüística de Corpus, São Leopoldo, Brazil, 15 – 18, August.

2016

Goulart, L.“The representation of the speech event of giving direction in English Textbooks”. 19th Warwick International Postgraduate Conference in Applied Linguistics, University of Warwick, UK, 28 – 30 June.

2015

Goulart, L. & Lambert, D. “Observação de pares como instrumento de formação de professores no inglês sem fronteiras”. XI Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada, UFMG, Campo Grande, Brazil, 14 – 17 July. 

Invited talks

2020 “Second Language Writing for University Purposes”. LAEL Webinar Series. São Paulo Catholic University, May 5th.

2019 “Teaching Portuguese in the US: Challenges and Opportunities”. Fulbright Language Teaching Assistants Mid-Year conference. Washington, D.C., 9 – 11 December.

2019 Graduate Ambassador Panel, NAU, Flagstaff, 20 – August.

2018 Fulbright Association Panel, NAU, Flagstaff. 18 – October.

2018 Fulbright Association Panel, University of Nebraska, Lincoln.4 – April.

Workshops

2020 How to use Sketch Engine, NAU Corpus Club

2016 Shakespeare in the Classroom – British Council: Shakespeare lives in the Classroom.
Prefeituras de Salvador, Recife e São Paulo.

2015 O uso do Livro Didático
Languages without Borders – UFRGS, Porto Alegre, BR.